Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2015

Τα βιντεοπαιχνίδια έρχονται στα τηλεοπτικά κανάλια!


   Σε μια εποχή έντονου ανταγωνισμού για τα τηλεοπτικά κανάλια, ο θρόνος ανήκει σε όσους τολμούν. Ένας από τους τομείς όπου επενδύουν όσοι διαθέτουν τους πόρους είναι η αναμετάδοση αθλητικών πρωταθλημάτων, και δεν κάνουν λάθος: Ανάμεσα στα τηλεοπτικά προγράμματα με τους περισσότερους τηλεθεατές στην Ιστορία φιγουράρουν πολλοί αγώνες.
Το τελευταίο Μουντιάλ έσπασε κάθε ρεκόρ τηλεθέασης παγκοσμίως, ακόμα και στην Αμερική, όπου το ποδόσφαιρο δεν αποτελεί και τόσο δημοφιλές άθλημα – τα συνολικά όπως και τα ανά χώρα νούμερα θα σας ζαλίσουν: 86.3% των Γερμανών τηλεθεατών παρακολούθησε τον τελικό, ενώ το ματς της Βραζιλίας με την Κροατία είδαν 42,9 εκατομμύρια άτομα στη Βραζιλία, σύμφωνα με στοιχεία της FIFA. Ένα δισεκατομμύριο άτομα παγκοσμίως παρακολουθούν τους αγώνες των πρωταθλημάτων κρίκετ – φανταστείτε να ήταν δημοφιλές σε περισσότερες χώρες!
Τα ακριβά αντίτιμα των δικαιωμάτων αναμετάδοσης όμως, σε συνδυασμό με τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις νέες προτιμήσεις του τηλεοπτικού κοινού δείχνουν ότι πολύ γρήγορα θα αρχίσουμε να βλέπουμε ένα νέο είδος αθλήματος στην τηλεόραση: τα eSports!


Τι είναι τα eSports;
Ως eSports, e-sports ή electronic sports, ή κυβερνοαθλητισμός ορίζεται ο ατομικός ή ομαδικός συναγωνισμός σε video & computer games. Στην πράξη, μιλάμε για μεγάλα τουρνουά – εθνικά ή και παγκόσμια, στα οποία συμμετέχουν κυρίως επαγγελματίες παίχτες.
Επαγγελματίες; Βεβαίως. Όταν τα έπαθλα στα τουρνουά eSports φτάνουν τις χιλιάδες δολάρια, ο πρωταθλητισμός στα διαδικτυακά παιχνίδια αποτελεί κανονική δουλειά με διόλου ευκαταφρόνητες απολαβές. Για του λόγου το αληθές: σύμφωνα με στοιχεία του εξειδικευμένου site esportsearnings.com, τα πρωταθλήματα για το παιχνίδι Dota 2 έχουν μοιράσει, μέχρι σήμερα 50 εκατομμύρια δολάρια σε 477 τουρνουά, κάνοντας το παιχνίδι multiplayer online battle arena το πιο επικερδές video game στον κόσμο. Όσο για ποσά των υπόλοιπων παιχνιδιών της πεντάδας των πιο κερδοφόρων, αγγίζουν τα $54.000.000 σε σύνολο. Όπως προβλέπει η εταιρία αναλύσεων Newzoo, μέχρι το 2017 η βιομηχανία των eSports προβλέπεται να αποφέρει κέρδη της τάξης των 465 εκατομμυρίων δολαρίων!
Όλα ξεκίνησαν από παθιασμένους gamers και εταιρίες ψηφιακών παιχνιδιών όπως η Blizzard, που αποφάσισαν να τους ενθαρρύνουν. Πλέον όμως υπάρχουν και εταιρίες αφιερωμένες στην διοργάνωση τουρνουά eSports και μόνο, όπως η κορεάτικη World Cyber Games και η Major League Gaming. Για την Ιστορία να πούμε ότι οι πρώτοι αγώνες βιντεοπαιχνιδιών προβλήθηκαν στην Αμερικανική τηλεόραση το 1982 μέσω της τηλεοπτικής εκπομπής Starcade. Οι μεγαλύτεροι ίσως θυμάστε με πόσο ενθουσιασμό παρακολουθούσαν όλοι οι παρευρισκόμενοι τους καλύτερους παίχτες του pacmanκαι των συναφών πρώτων βιντεοπαιχνιδιών στα «ηλεκτρονικά» πριν από δεκαετίες. Για κάτι τέτοιο μιλάμε, σε παγκόσμιο όμως επίπεδο!
Οι πιο «δυνατοί» παίχτες σε επαγγελματικό επίπεδο θεωρείται ότι είναι οι Κορεάτες, με τους Αμερικανούς και τους Κινέζους να προσπαθούν να περάσουν την πρωτοκαθεδρία τους. Πρώτος σε κέρδη επαγγελματίας παίχτης στον κόσμο είναι όμως ο Αμερικανός Johnathan Wendel, που παίζοντας first-person shooters όπως το Painkiller και το Quake έχει καταφέρει να μαζέψει 456.089 δολάρια σε 37 τουρνουά – αλλά και πολλές χορηγίες. Οι γυναίκες δεν πάνε πίσω, με την Katherine “Mystik” Gunn να έχει συγκεντρώσει ποσό ύψους 122.000 δολαρίων σε μόλις τρία τουρνουά Dead or Alive 4 και Halo: Reach.
Η Ρωσία, η Σουηδία, η Κίνα και η Κορέα έχουν αναγνωρίσει τα esports ως επίσημο άθλημα, ενώ οι ΗΠΑ αναγνωρίζουν τους eGamers ως αθλητές, σε επίπεδο τουλάχιστον χορήγησης visa. Μην το γελάτε καθόλου: Ένας επαγγελματίας gamer που… βγήκε στη σύνταξη στα 22 του, ο Steven Ellis, επισημαίνει ότι η πίεση είναι ιδιαίτερα έντονη και η δομή της βιομηχανίας των κυβερνοαθλημάτων θυμίζει ολοένα και περισσότερο τον κόσμο του συμβατικού αθλητισμού, αφού σύμφωνα με το βρετανικό κανάλι BBC διαθέτει πλέον προπονητές, ψυχολόγους, αναλυτές και ιδιοκτήτες ομάδων.

Κυβερνοαθλήματα και… κερκίδα
Παράλληλα με την ραγδαία εξάπλωση των eSports, έγινε προφανές ότι μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων ενδιαφέρεται να παρακολουθήσει τα κόλπα των καλύτερων παιχτών. Η διαδικτυακή αυτή μανία άρχισε στο YouTube και έπειτα στο twitch.tv. Πολλοί ξεκίνησαν από απλή περιέργεια ή επιθυμία να βελτιώσουν τις δικές τους ικανότητες, όμως τα νούμερα σιγά-σιγά απέδειξαν ότι τα eSports είναι το μέλλον.
32 εκατομμύρια άνθρωποι παρακολούθησαν διαδικτυακά το τουρνουά League of Legends της Riot Games το 2013, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρίας, ενώ το ίδιο τουρνουά την επόμενη χρονιά έφτασε να έχει 11 εκατομμύρια θεατές συγχρόνως σε όλον τον κόσμο. Η συμμετοχή είναι μαζική και σε επίπεδο παρακολούθησης από κοντά, τόσο που η εταιρία Major League Gaming σχεδιάζει να χτίσει στην Κίνα το πρώτο γήπεδο αφιερωμένο αποκλειστικά στα eSports.
Οι θεατές φαίνεται ότι διψούν για ψηφιακά σπορ και πολλές εταιρίες δεν έχουν καμία αντίρρηση να τους τα δώσουν. Η PokerStars, για παράδειγμα, που «τρέχει» το μεγαλύτερο πόκερ site παγκοσμίως, διαθέτει το pokerstars TV, ένα διαδικτυακό τηλεοπτικό κανάλι όπου αναμεταδίδονται με επαγγελματικό σχολιασμό στιγμιότυπα από τις πιο συναρπαστικές παρτίδες πόκερ που παίζονται στην online πλατφόρμα της, καθώς επίσης και βίντεο όπου ο διάσημος επαγγελματίας του πόκερ Jason Somerville παίζει online, σχολιάζει με χιούμορ τις κινήσεις των αντιπάλων του, αλλά και μοιράζεται με το κοινό του τη στρατηγική του στο παιχνίδι. Το ίδιο κανάλι προβάλλει και ενδιαφέρουσες ανταποκρίσεις από τα σημαντικότερα διεθνή τουρνουά πόκερ στον κόσμο.
Η μετάβαση από το internet στην μικρή οθόνη ήταν αναμενόμενη. Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, ορισμένοι μικροί συνδρομητικοί τηλεοπτικοί σταθμοί αφιέρωσαν μέρος του προγράμματός τους στην αναμετάδοση τουρνουά video games σε Γερμανία, Γαλλία, Βρετανία και φυσικά στην Κορέα. Όμως, τα τελευταία χρόνια η πίεση προς τα συμβατικά τηλεοπτικά κανάλια εντείνεται. Το μεγαλύτερο αθλητικό κανάλι στην Αμερική, το ESPN, αφού αντιστάθηκε για λίγο, τελικά ενέδωσε και ξεκίνησε τις αναμεταδόσεις πρωταθλημάτων ψηφιακών παιχνιδιών τον περασμένο χρόνο. Παράλληλα, η διαδικτυακή πλατφόρμα αναμετάδοσης βιντεοπαιχνιδιών Twitch.tv μετράει 100 εκατομμύρια τηλεθεατές, κάνοντας τις επιθυμίες του κοινού ξεκάθαρες. Τα τουρνουά eSports είναι πλέον τόσο δημοφιλή που στεγάζονται ακόμα και σε γνωστά στάδια, όπως το Madison Square Garden στη Νέα Υόρκη!

eSports στην Ελλάδα
Η πρώτη εταιρία eSports στη χώρα μας ιδρύθηκε το μακρινό 2002. Ονομάζεται Reload Entertainment και διαχειρίζεται και διοργανώνει εθνικά πρωταθλήματα παιχνιδιών eSports σε Ελλάδα και Κύπρο, ως συνεργάτες του Electronic Sports League. Ανάμεσα στα αθλήματα που διαθέτει, βρίσκουμε και το δημοφιλέστατο Pro Evolution Soccer, το οποίο μπορείτε να απολαύσετε στο κανάλι της στο Twitch. Εάν το ψηφιακό ποδόσφαιρο δεν είναι του γούστου σας, ίσως ενδιαφέρεστε για τα εβδομαδιαία τουρνουά League of Legends, Hearthstone και World of Tanks που διοργανώνει η ίδια εταιρία.
Η εγχώρια τάση για ψηφιακό πρωταθλητισμό δεν σταματάει εκεί. Στη Θεσσαλονίκη πρόσφατα δημιουργήθηκε η πρώτη... έπαυλη για gamers. Την κατοικούν πέντε αστέρια του League of Legends, δηλαδή τα μέλη της ομάδας Different Dimension στους οποίους δίδεται μηνιαίος μισθός για τον κόπο τους! Μη νομίζετε ότι η ζωή τους είναι παίξε γέλασε, αφού το πρόγραμμά τους είναι αυστηρό και περιλαμβάνει από προπόνηση μέχρι και ανασκόπηση των πρόσφατων παιχνιδιών τους. Η πρωτοβουλία ήταν της αλυσίδας internet café inSpot, η οποία αποτελεί και τον εργοδότη των πέντε εφήβων.
Από τα «εγκαίνια» της έπαυλης του gaming στο Νέο Ρύσιο Θεσσαλονίκης.
Μην παίρνετε φόρα όμως: ομολογουμένως στη χώρα μας δεν είναι τόσο εύκολο να αναδειχθεί κανείς σε πρωταθλητή ψηφιακών παιχνιδιών, όπως λέει σε συνέντευξή του στο pcsteps.gr ο διακεκριμένος παίχτης Counter Strike Κωνσταντίνος Γεωργίου. Χρειάζεται σκληρή προπόνηση, ενώ οι διοργανώσεις στη χώρα μας είναι περιορισμένες. Τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται η φυσική σου παρουσία: Οι ικανότεροι παίχτες μπορούν να διακριθούν παίζοντας από το σαλόνι τους. Ίσως όταν δούμε επιτέλους και κάποιο ελληνικό κανάλι να τολμά να προβάλλει eSports οι συνθήκες να αλλάξουν και να δίνονται περισσότερες ευκαιρίες στους Έλληνες παίχτες.

  


Ετικέτες ,