Οι πραγματικές ιστορίες πίσω από τα φαβορί των Όσκαρ
Συνήθως πίσω από ένα συναρπαστικό
σενάριο βρίσκεται μια πραγματική ιστορία, ένας αληθινός χαρακτήρας που
δοκίμασε τα όριά του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν όσες ταινίες
πρωταγωνίστησαν στις φετινές υποψηφιότητες των Όσκαρ.
«Ο οδηγός διαπλοκής» του Ντέιβιντ Ο’ Ράσελ έρχεται στις 9 Ιανουαρίου.
Το οσκαρικό φαβορί «Οδηγός διαπλοκής» του Ντέιβιντ Ο’ Ράσελ αντλεί τη δυναμική των χαρακτήρων του από την πραγματική υπόθεση του σκανδάλου Abscam που είχε συγκλονίσει την αμερικανική κοινή γνώμη τη δεκαετία του ’70.
Ήταν μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του FBI με στόχο το μαύρο πολιτικό χρήμα και τη διαφθορά. Οι Ομοσπονδιακοί Τζον Γκουντ και Άντονι Αμορόσο συνεργάστηκαν με έναν απατεώνα, τον Μελ Γουέινμπεργκ και δημιούργησαν μια πλασματική εταιρεία, με επικεφαλής έναν δήθεν Άραβα Σεϊχη, ο οποίος δωροδοκούσε αξιωματούχους με αντάλλαγμα πολιτικές χάρες…
Η περιπέτεια της δημιουργίας της ταινίας «Οδηγός διαπλοκής» ξεκίνησε όταν ο σεναριογράφος Έρικ Γουόρεν Σίνγκερ, πλησίασε τους παραγωγούς Ρίτσαρντ Σακλ και Τσαρλς Ρόβεν για να φτιάξουν μια ταινία με θέμα το σκάνδαλο Abscam. To σενάριο που ήδη είχε γράψει βρισκόταν στην περίφημη Black List.
Χρειάστηκε η καθοριστική συμβολή του σκηνοθέτη Ντέβιντ Ο’ Ράσελ για να αλλάξουν τα πράγματα: πρότεινε μια νέα προσέγγιση, να μην εστιάσει τόσο πολύ στο σκάνδαλο αλλά να εμπιστευτεί τη φαντασία του για να δημιουργήσει τους χαρακτήρες που ερμηνεύουν οι Κρίστιαν Μπέιλ (υποψήφιος για Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου) , Τζένιφερ Λόρενς (υποψήφια για Όσκαρ δεύτερου γυναικείου Ρόλου), Μπράντλεϊ Κούπερ (υποψήφιος για Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου) και Έιμι Άνταμς (υποψήφια για Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου).
Αυτοβιογραφικές καταγραφές στη μεγάλη οθόνη
Μια μελανή σελίδα στην προ-εμφυλιακή περίοδο της Αμερικανικής ιστορίας, αποτέλεσε η περιπέτεια του Σόλομον Νόρθαπ (1808-1863), ενός ελεύθερου αφρο-αμερικού που πουλήθηκε στα σκαβοπάζαρα του αμερικανικού Νότου, παραμένοντας υπόδουλος για 12 χρόνια.
Ο σεναριογράφος Τζον Ρίντλεϊ αξιοποίησε τα συγκλονιστικά απομνημονεύματα του Νόρθαπ, ενώ ο σκηνοθέτης της ταινίας «12 χρόνια σκλάβος», ο Στιβ Μακ Κουίν βρήκε την κατάλληλη χρονική συγκυρία για να συστήσει τον ήρωα στο κινηματογραφικό κοινό, αφού το 2013 ήταν η επέτειος των 160 χρόνων από την απελευθέρωση του Νόρθαρ.
Κάπως έτσι οδηγηθήκαμε στις υποψηφιότητες για Όσκαρ των πρωταγωνιστών του αντιρατσιστικού αυτού δράματος: ο Τσιούτελ Ιτζίοφορ, ο κινηματογραφικός Νόρθαπ (υποψήφιος για όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου), ο Μάικλ Φασμπέντερ στο ρόλο του δυνάστη του (υποψήφιος για Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου), αλλά και η Λουπίτα Νιόνγκ’Ο (υποψήφια για Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου) απέδειξαν ότι όταν η Ιστορία διαθλάται μέσα από το προσωπικό δράμα, μπορεί να βρει μια πετυχημένη αποτύπωση στη μεγάλη οθόνη.
MARY CYBULSKI/PHOTO CREDIT: MARY CYBULSKI
Ο Σκορσέζε πάλεψε με τις υπαναχωρήσεις της Warner Bros, μέχρι να ξεκινήσει τα γυρίσματα. Πολλά από τα ονόματα των πραγματικών χαρακτήρων που βρίσκονταν στο περιβάλλον του Μπέλφορτ ή συντέλεσαν στην αποκάλυψη των παρανομιών του άλλαξαν. Η ταινία σκιαγράφησε τις καταχρήσεις και την εποχή της χρηματιστηριακής τρέλας, με τόσο ζωηρά χρώματα, ώστε ο Σκορσέζε κατηγορήθηκε πως ουσιαστικά προβάλλει τον αντι-ήρωά του ως πρότυπο…
Ωστόσο ο ίδιος μαζί με τον σεναριογράφο της ταινίας, τον Τέρενς Γουίντερ και τους πρωταγωνιστές Λεονάρντο ντι Κάπριο και Τζόνα Χιλ, κατόρθωσαν να πάρουν το «εισιτήριο» για τις υποψηφιότητες των Όσκαρ.
Τα μεγάλα στούντιο συνεχίζουν να έχουν τις κεραίες τους τεντωμένες για να εξασφαλίσουν τα δικαιώματα μπεστ σέλερ αυτοβιογραφικών βιβλίων.
Ο σεναριογράφος Μπίλι Ρέι, διάσημος και από τη δουλειά του στο μπλοκμπάστερ «Αγώνες Πείνας», μετέφερε με μαεστρία τα πραγματικά γεγονότα σε μια περιπέτεια γεμάτη σασπένς, κερδίζοντας μια υποψηφιότητα για Όσκαρ.
Το «Dallas Buyers Club» του Ζαν Μαρκ Βαλέ, με τους εκπληκτικούς Μάθιου Μακ Κόναχι και Τζάρεντ Λέτο (υποψήφιοι για Όσκαρ πρώτου και δεύτερου ανδρικού ρόλου για τις ερμηνείες τους) είναι το πορτρέτο ενός οροθετικού, του Ρον Γούντρουφ, o οποίος ήρθε σε σύγκρουση με τις αμερικανικές αρχές επειδή πολλά φάρμακα που ενδεχομένως μπορούσαν να βελτιώσουν την κατάστασή του, θεωρούνταν παράνομα.
Τον Γούντρουφ, έναν ομοφοβικό Τεξανό υποδύεται ο Μάθιου Μακ Κόναχι (υποψήφιος για Όσκαρ πρώτου Ανδρικού Ρόλου), ενώ τον τρανσέξουαλ με τον οποίο υποχρεώνεται να συνεργαστεί, έναν χαρακτήρα που είναι καθαρά προϊόν μυθοπλασίας, υποδύεται ο Τζάρεντ Λέτο (υποψήφιος για Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου).
Λίγες εβδομάδες πριν υποκύψει στην ασθένειά του ο πραγματικός Γούντρουφ, το 1992, έδωσε μια σειρά συνεντεύξεων στον συν-σεναριογράφο της ταινίας, τον Κρεγκ Μπόρτεν και τού επέτρεψε να έχει πρόσβαση στα ημερολόγιά του. Ο Μπόρτεν έγραψε τουλάχιστον δέκα διαφορετικές εκδοχές του σεναρίου και δυσκολεύτηκε να βρει οικονομική υποστήριξη στο εγχείρημά του.
Επέλεξε να μην συμπεριλάβει την κόρη και την αδελφή του Γούντροφ στην κινηματογραφική διασκευή της ιστορίας, προκειμένου να επικεντρωθεί στο βασικό χαρακτήρα. Το αποτέλεσμα τον δικαίωσε καθώς η ταινία έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές και αναμένεται να αποτελέσει τη μεγάλη έκπληξη στη βραδιά των Όσκαρ.
ALEX BAILEY
Πολλές ακτιβιστικές οργανώσεις που ενδιαφέρονταν να ρίξουν φως σε αυτό ζήτημα χρησιμοποίησαν το έργο του Φρίαρς ως επικοινωνιακή προμετωπίδα στον αγώνα τους. Η Τζούντι Ντεντς, στο ρόλο της Φιλομένα είναι υποψήφια για Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου, ενώ ο Κούγκαν, ο οποίος πρωταγωνιστεί στο πλευρό, της μπορεί να ελπίζει μετά τη βράβευση του σεναρίου στο Φεστιβάλ Βενετίας ότι ίσως κατακτήσει και ένα χρυσό αγαλματάκι.
<< Αρχική σελίδα