Σάββατο 23 Μαΐου 2015

"Τοξικοί" συνάδελφοι


Ναταλία Κακούρου, MSc
Σύμβουλος Σταδιοδρομίας

5 βήματα για να βελτιώσετε τις σχέσεις σας στο χώρο εργασίας


Πόσες φορές δεν έχετε νιώσει ότι δυσκολεύει η επικοινωνία σας με
συγκεκριμένα άτομα, στο χώρο εργασίας; Ότι δεν μπορείτε να συνεννοηθείτε με κάποιο συνάδελφο ή συνεργάτη; Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε έρθει ή θα έρθουμε σε επαφή, μέσα στον εργασιακό μας χώρο, με άτομα των οποίων η συμπεριφορά δεν βοηθάει καθόλου τη συνεργασία και τα οποία προκαλούν προβλήματα τόσο στην ομαλή ροή της δουλειάς όσο και στη διατήρηση ομαλών συναδελφικών σχέσεων.
Πώς μπορείτε, λοιπόν, να διαχειριστείτε τη συνεργασία με έναν «δύσκολο» συνάδελφο, διατηρώντας, παράλληλα, τον επαγγελματισμό σας και την ψυχική σας ισορροπία και αποφεύγοντας την έσχατη λύση να τα «βροντήξετε» και να φύγετε; Η αντιμετώπιση «δυσχερών συμπεριφορών» μέσα στον εργασιακό χώρο σίγουρα δεν είναι μία εύκολη υπόθεση και απαιτεί εκ μέρους σας ψυχραιμία, επαγγελματισμό, θετική ενέργεια, αυτοπεποίθηση και υψηλά επίπεδα υπομονής.
Τα 5 βήματα που ακολουθούν μπορούν να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε ανάλογες συμπεριφορές πιο αποτελεσματικά.
1.    Εντοπίστε τους «προβληματικούς» συναδέλφους
Το πρώτο βήμα είναι να εντοπίσετε τα άτομα εκείνα που υιοθετούν «προβληματικές» συμπεριφορές, έτσι ώστε να προστατευτείτε. Η αδιάκοπη κριτική και η τήρηση ανταγωνιστικής στάσης προς τους άλλους, η γκρίνια, η ανάληψη του ρόλου του θύματος, η επιδίωξη να βρίσκονται διαρκώς στο επίκεντρο, η απουσία ενεργητικής ακρόασης, η καλλιέργεια παραπληροφόρησης ή κουτσομπολιών, η έλλειψη συνέπειας και διάθεσης για συνεργασία, είναι κάποια από τα κοινά στοιχεία που χαρακτηρίζουν τους δύσκολους συνεργάτες, σε όποιο εργασιακό περιβάλλον και να βρίσκονται.
2.    Αξιολογήστε την κατάσταση
Το επόμενο βήμα είναι να κάνετε εκτίμηση της κατάστασης, αναλύοντας τη συμπεριφορά των δύσκολων συναδέλφων σας απέναντι σας. Τι είναι αυτό που την προκαλεί; Υιοθετούν παρόμοια συμπεριφορά και προς άλλους συναδέλφους ή είστε η μοναδική αποδέκτρια;
Εφόσον και άλλα άτομα αντιμετωπίζουν προβλήματα στις εργασιακές τους σχέσεις με το συγκεκριμένο άνθρωπο, συζητήστε μαζί τους και διερευνήστε αν μπορεί να αλλάξει αυτό και με ποιο τρόπο. Μόνο προσοχή: θα πρέπει να κινηθείτε με μεγάλη προσοχή και διακριτικότητα καθώς το ζητούμενο είναι να λυθεί το πρόβλημα όχι να δημιουργηθεί ένα μεγαλύτερο.
Από την άλλη, αν είστε εσείς η μοναδική αποδέκτρια τέτοιων συμπεριφορών, αναλογιστείτε για ποιο λόγο πυροδοτείται αυτή η αντίδραση προς εσάς; Υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ σας, αντιλαμβάνονται ως απειλητική την παρουσία σας; Μήπως αυτές οι κακές συμπεριφορές είναι απάντηση στον τρόπο που έχετε αντιδράσει ή αντιδράτε εσείς; Κάποιες φορές, μπορεί να έχετε προκαλέσει, ακόμα και άθελά σας, τον έντονο αρνητισμό των συνεργατών σας γι’ αυτό και καλό θα
είναι να αξιολογείτε και τον τρόπο που κινείστε εσείς στον εργασιακό σας χώρο. Αν νιώσετε την ανάγκη, ζητήστε τη γνώμη συναδέλφων που εμπιστεύεστε και καταλήξτε ποια στάση θα κρατήσετε από δω και πέρα.
3.    Διατηρήστε την ψυχραιμία σας
Ένα σημείο, το οποίο χρειάζεται να προσέξετε κατά τη διαχείριση «προβληματικών» συμπεριφορών, είναι η διατήρηση της αυτοκυριαρχίας σας. Το να «βγει» η δουλειά σε τέτοιες συνθήκες σίγουρα δεν είναι εύκολο, όμως, το να εκδηλώσετε το θυμό σας, να υψώσετε τη φωνή σας και να χρησιμοποιήσετε απρεπή ή προσβλητική γλώσσα δε θα ομαλοποιήσει τη συνεργασία σας με το συγκεκριμένο άτομο. Βρείτε άλλους τρόπους να αποφορτίσετε τα αρνητικά σας συναισθήματα, εκτός του εργασιακού σας περιβάλλοντος, όπως να ασχοληθείτε με μία δραστηριότητα που σας ενδιαφέρει ή να καταγράψετε τα συναισθήματα σας και τις σκέψεις σας σε ένα ημερολόγιο. Μη διστάσετε, ακόμα, να ζητήσετε τη γνώμη έμπιστων ατόμων του περιβάλλοντος σας σχετικά με την κατάσταση που σας απασχολεί, καθώς είναι πιθανόν οι περισσότεροι να έχουν αντιμετωπίσει κάτι ανάλογο στον εργασιακό τους χώρο.
Το να μάθετε να διατηρείτε την ψυχραιμία σας στον εργασιακό σας χώρο, θα ενισχύσει την επαγγελματική σας φήμη, θα τονώσει την εμπιστοσύνη των άλλων απέναντι σας και θα ενισχύσει τις πιθανότητες το άτομο που σας δημιουργεί προβλήματα, κάποια στιγμή, να συνεργάζεται μαζί σας με λιγότερο αρνητική διάθεση.
4.    Προστατέψτε την εικόνα σας
Σε μία τέτοια κατάσταση, θα πρέπει να προσέξετε να προφυλάξετε την επαγγελματική σας εικόνα και να μην πέσετε στην παγίδα να υιοθετήσετε συμπεριφορές που θα λειτουργήσουν αρνητικά για την εργασιακή σας φήμη και θα σας δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα, όπως το να προκαλέσετε τη δυσμένεια των άλλων συναδέλφων ή/ και προϊσταμένων απέναντι σας.
Τέτοιες συμπεριφορές είναι να γκρινιάζετε ή να παραπονιέστε συνεχώς για τη συγκεκριμένη κατάσταση και να κουτσομπολεύετε το συγκεκριμένο άτομο με άλλα άτομα του εργασιακού σας περιβάλλοντος. Αποφύγετε τέτοιες συμπεριφορές γιατί το πιο πιθανό είναι να γυρίσουν εναντίον σας. Αντίθετα, προσπαθήστε να μάθετε από μία δύσκολη κατάσταση χωρίς να την κουβαλάτε μαζί σας και επικεντρωθείτε στον τρόπο με τον οποίο μπορεί να βελτιωθεί.
5.    Επικοινωνήστε μαζί του
Αρκετές φορές, η χρήση της τεχνολογίας στο χώρο της δουλειάς μας μειώνει το προσωπικό ύφος από την επικοινωνία μας με τους συνεργάτες μας. Συχνά, μηνύματα που επικοινωνούνται ηλεκτρονικά μπορεί να παρεξηγηθούν. Γι’ αυτό και όταν πρόκειται για πιο ευαίσθητα θέματα επιλέξτε έναν πιο προσωπικό τρόπο επικοινωνίας και προσπαθήστε να έρθετε προσωπικά σε επαφή με το άτομο που σας ενοχλεί. Δείξτε ενδιαφέρον για εκείνον σαν άνθρωπο και όχι απλά σα συνεργάτη.

Σε περίπτωση που οι διαφωνίες σας αφορούν τον τρόπο υλοποίησης σε κάποιο κομμάτι της δουλειάς δείξτε ότι σέβεστε τη γνώμη του και ότι έχετε τη διάθεση να το συζητήσετε και να βρείτε μία λύση που να ικανοποιεί και τους δύο σας. Αν δεν υπάρξει διάθεση συνεργασίας από την άλλη μεριά, ενημερώστε τον προϊστάμενο σας για τη συγκεκριμένη εξέλιξη.
Όσον αφορά την κατάσταση που σας δυσκολεύει, κάντε μία συζήτηση μαζί του σε σχέση με το τι σας ενοχλεί στη συμπεριφορά του και τι πιθανές αρνητικές επιδράσεις έχει η συγκεκριμένη συμπεριφορά στη δουλειά σας αλλά και στη συνεργασία σας μαζί του. Φροντίστε αυτή η συζήτηση να γίνει όταν θα είστε ήρεμες και προσέξτε τόσο τη λεκτική όσο και τη μη λεκτική σας επικοινωνία ώστε ο συγκεκριμένος συνάδελφος σας να μην το εκλάβει σαν προσωπική επίθεση από μέρους σας, γιατί αυτό θα χειροτερέψει τα πράγματα. Εξηγήστε του πώς σας επηρεάζει η συγκεκριμένη κατάσταση, τονίζοντας το προσωπικό στοιχείο, και αποφύγετε την εξαπόλυση οποιασδήποτε κατηγορίας και τον επιθετικό τόνο. Σε περίπτωση που η συζήτηση δεν έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα και οι σχέσεις σας με το συνεργάτη αυτό δε διορθωθούν, θα πρέπει να τον αγνοήσετε όσο γίνεται, να διατηρήσετε καθαρά τυπικές και επαγγελματικές σχέσεις και σε καμία περίπτωση, να μη χάσετε τον επαγγελματισμό σας.

Κλείνοντας, να μην ξεχνάτε ότι η αντιμετώπιση των άλλων προς εμάς, δεν εξαρτάται ούτε οφείλεται πάντα σε μας. Το ζήτημα είναι εσείς να προστατευτείτε, αλλά και να προστατέψετε την επαγγελματική σας φήμη από αρνητικές επιδράσεις, όντας εντάξει πάντα στις εργασιακές σας υποχρεώσεις και συμπεριφερόμενες με επαγγελματισμό προς όλους, ακόμα και προς το δύσκολο συνεργάτη σας.


fe-mail.gr


Ετικέτες ,