Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πώς φτάνει ο χυμός πορτοκαλιού στο ποτήρι μας;
Ένας καθιερωμένος χυμός
πορτοκαλιού που πίνουμε στο πρωινό μας, από τη μία είναι βιταμινούχος,
μπορεί, όμως, να «κρύβει» παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και
περιβαλλοντικές
καταστροφές κατά την παραγωγή του. Γι’ αυτό το θέμα
μίλησε ο Marcel Gomes από την Reporter Brazil στο Μεταίχμιο, με βάση τα
συγκλονιστικά ευρήματα της μελέτης της εκστρατείας Supply CHAINGE.Μελέτη της εκστρατείας του Supply CHAINGE αποκάλυψε παράνομες πρακτικές σχετικά με την παραγωγή χυμού πορτοκαλιού που εμπορεύονται ευρωπαϊκές εφοδιαστικές αλυσίδες, ανάμεσα στις οποίες και ελληνικές, και φθάνουν τελικά στο τραπέζι μας ως προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας».
Με αφορμή την εκστρατεία και τα ευρήματα της έρευνας μίλησε πρόσφατα ο Marcel Gomes από την Reporter Brazil στον Πολυχώρο Μεταίχμιο, αποκαλύπτοντας συγκλονιστικές πληροφορίες σχετικά με την παγκόσμια παραγωγή χυμού πορτοκαλιού.
Marcel Gomez
Σύμφωνα με τη Marina Sarli, πρόεδρο της FTH, η βιομηχανία χυμού πορτοκαλιού πηγαίνει πολύ καλά οικονομικά και οι εξαγωγείς έχουν μεγάλη κερδοφορία. Αυτά τα αστρονομικά έσοδα όμως κερδίζονται σε βάρος των συνθηκών εργασίας στις φυτείες και τα εργοστάσια, καθώς και σε βάρος του περιβάλλοντος. Η μελέτη διαπίστωσε συνθήκες μοντέρνας σκλαβιάς σε όλα τα στάδια παραγωγής χυμού πορτοκαλιού στη Βραζιλία καθώς και τεράστια περιβαλλοντική ζημία.
Από πού έρχεται ο χυμός του πρωινού;
Η βιομηχανία χυμού πορτοκαλιού τόσο στη Βραζιλία όσο και στην Ευρώπη χαρακτηρίζεται από μια τεράστια συγκέντρωση της αγοράς. Παρά το γεγονός ότι 3 από τα 5 ποτήρια χυμό πορτοκαλιού προέρχονται από τη Βραζιλία, υπάρχουν μόνο τρεις εταιρείες που εξάγουν χυμό πορτοκαλιού στον κόσμο (Citrosucro, Cutrale και Luis Dreyfus). Η Βραζιλία, είναι κορυφαίος εξαγωγέας στον κόσμο χυμού πορτοκαλιού. Οι εξαγωγές σήμερα αγγίζουν περίπου τους 1,2 εκατ. τόνους συμπυκνωμένου χυμού το χρόνο, με το 70% να πηγαίνει στην Ευρώπη που είναι η σημαντικότερη αγορά για εξαγωγές.
Το άλλο άκρο της εφοδιαστικής αλυσίδας μονοπωλείται επίσης: όλο και λιγότερες εμπορικές αλυσίδες κυριαρχούν στις ευρωπαϊκές αγορές. Μια βασική στρατηγική των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων λιανικής είναι η παραγωγή με ιδιωτικές ετικέτες. Αντί να αγοράζουν και να πωλούν επώνυμες μάρκες προϊόντων, τα σούπερ μάρκετ προμηθεύονται ολοένα και περισσότερο και πωλούν τα δικά τους προϊόντα. Στην Ευρώπη το 66% του συνόλου χυμού πορτοκαλιού πωλείται ως προϊόν με ιδιωτική ετικέτα στα μεγάλα σουπερμάρκετ. Η μελέτη δείχνει ότι τα σούπερ μάρκετ δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους για τις εφοδιαστικές αλυσίδες των προϊόντων τους. «Από το 2013 τα σούπερ μάρκετ υπόσχονται να δράσουν, αλλά μέχρι τώρα οι συνθήκες στη Βραζιλία δεν έχουν βελτιωθεί», λέει η Sandra Dusch Silva, η οποία έχει ήδη δημοσιεύσει έκθεση σχετικά με χυμό πορτοκάλι για τη CIR το 2013 και επίσης ανάλαβε την παρούσα μελέτη. Αξίζει να σημειωθεί, μάλιστα, ότι στην Παγκόσμια Σύνοδο για την παραγωγή χυμού στην Αμβέρσα (7-8 Οκτωβρίου) τα σωματεία και τα δικαιώματα των εργαζομένων δεν εκπροσωπήθηκαν.
<< Αρχική σελίδα