Οι χαμένοι και οι κερδισμένοι από τους νέους φόρους
Όλα τα σενάρια για τις αλλαγές που έρχονται
Μεγάλες ανατροπές σε όλο το φάσμα της φορολογίας σχεδιάζουν στο
υπουργείο Οικονομικών θέλοντας να μαζέψουν περισσότερα χρήματα και να
κλείσει το δημοσιονομικό κενό.
Μισθωτοί, συνταξιούχοι και εργαζόμενοι με «μπλοκάκι» είναι για άλλη μια φορά οι μεγάλοι χαμένοι στην κατανομή των νέων φορολογικών βαρών, ενώ στο επίκεντρο μπαίνει η φορολογία των καυσίμων και του αυτοκινήτου τόσο κατά την αγορά, όσο και στη χρήση.
Η κυβέρνηση επιμένει ότι οι κύριες συντάξεις δεν θα κοπούν, ωστόσο η μείωση θα επέλθει στις επικουρικές, ενώ η αύξηση της φορολογίας θα έχει ουσιαστικά το ίδιο τελικό αποτέλεσμα.
Συγκεκριμένα οι αυξήσεις αναμένεται να επηρεάσουν τη λιανική τιμή της βενζίνης, του ντίζελ κίνησης, του υγραερίου κίνησης και πιθανότατα του φυσικού αερίου κίνησης. Η αύξηση στο ντίζελ κίνησης, εκτός από τους κατόχους ΙΧ, θα έχει άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομία, καθώς επηρεάζει τη βιομηχανία και τις εμπορευματικές μεταφορές. Επίσης, μια αύξηση στο ντίζελ πρόκειται να ανοίξει ακόμη περισσότερο την ψαλίδα της τιμής μεταξύ του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης δημιουργώντας και πάλι κίνητρα για λαθρεμπόριο.
Εξετάζονται αλλαγές στη φορολόγηση της απόκτησης ΙΧ με παρεμβάσεις στον τρόπο υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης. Το τέλος θα υπολογίζεται κατά κύριο λόγο με βάση την αξία του οχήματος και λιγότερο με βάση τον κυβισμό.
Ακόμη έχει αποφασιστεί το ψαλίδισμα του κινήτρου απόσυρσης έως και 20% σε σχέση με ό,τι ίσχυε μέχρι το τέλος του 2015. Ταυτόχρονα έρχονται αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας. Το υπουργείο Οικονομικών αναζητά αλλαγές για τα τέλη κυκλοφορίας για να αυξήσει τα έσοδά του.
Ο αυξήσεις στους συντελεστές της εισφοράς αλληλεγγύης, σε συνδυασμό με τη μείωση του αφορολόγητου, αλλά και την εφαρμογή υψηλότερου συντελεστή από πιο χαμηλά εισοδήματα, φέρνουν πρόσθετο φόρο σε όσους έχουν εισοδήματα πάνω από 9.100 ευρώ το χρόνο.
Συγκεκριμένα:
Κερδισμένοι είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες με εισοδήματα έως 20.000 ευρώ, καθώς αντί για 26%, θα πληρώσουν φόρο 22%. Οι υπόλοιπες κατηγορίες ωστόσο είναι χαμένες με την ενιαία κλίμακα.
Χαμένοι θεωρούνται και όσοι έχουν εισοδήματα παράλληλα από μπλοκάκι, καθώς η ενιαία κλίμακα θα επιβαρύνει τα μεσαία εισοδήματα.
Για παράδειγμα, εργαζόμενος που έχει εισόδημα 25.000 ευρώ από μισθωτές εργασίες και 15.000 εισόδημα από μπλοκάκι, δηλαδή συνολικό εισόδημα ύψους 40.000 ευρώ ετησίως, θα κληθεί να πληρώσει φόρο 11.000 ευρώ.
Ο αντίστοιχος φόρος που είχε πληρώσει πέρυσι για το ίδιο εισόδημα ήταν 7.700 ευρώ, η διαφορά, δηλαδή, υπερβαίνει τα 3.000 ευρώ.
Στους «χαμένους» του νέου φορολογικού συγκαταλέγονται και όσοι έχουν εισοδήματα από ενοίκια, αφού ο συντελεστής του φόρου αυξάνεται κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες, κι έτσι φτάνει:
Μισθωτοί, συνταξιούχοι και εργαζόμενοι με «μπλοκάκι» είναι για άλλη μια φορά οι μεγάλοι χαμένοι στην κατανομή των νέων φορολογικών βαρών, ενώ στο επίκεντρο μπαίνει η φορολογία των καυσίμων και του αυτοκινήτου τόσο κατά την αγορά, όσο και στη χρήση.
Η κυβέρνηση επιμένει ότι οι κύριες συντάξεις δεν θα κοπούν, ωστόσο η μείωση θα επέλθει στις επικουρικές, ενώ η αύξηση της φορολογίας θα έχει ουσιαστικά το ίδιο τελικό αποτέλεσμα.
Καύσιμα - αυτοκίνητα
Οι διεθνείς τιμές έχουν υποχωρήσει και στην κυβέρνηση επεξεργάζονται σενάριο εξίσωσης της τιμής του πετρελαίου κίνησης με τη βενζίνη, μέτρο το οποίο εκτιμάται κατά πληροφορίες ότι μπορεί να αποδώσει ακόμα και 400 εκατ. ευρώ.Συγκεκριμένα οι αυξήσεις αναμένεται να επηρεάσουν τη λιανική τιμή της βενζίνης, του ντίζελ κίνησης, του υγραερίου κίνησης και πιθανότατα του φυσικού αερίου κίνησης. Η αύξηση στο ντίζελ κίνησης, εκτός από τους κατόχους ΙΧ, θα έχει άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομία, καθώς επηρεάζει τη βιομηχανία και τις εμπορευματικές μεταφορές. Επίσης, μια αύξηση στο ντίζελ πρόκειται να ανοίξει ακόμη περισσότερο την ψαλίδα της τιμής μεταξύ του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης δημιουργώντας και πάλι κίνητρα για λαθρεμπόριο.
Εξετάζονται αλλαγές στη φορολόγηση της απόκτησης ΙΧ με παρεμβάσεις στον τρόπο υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης. Το τέλος θα υπολογίζεται κατά κύριο λόγο με βάση την αξία του οχήματος και λιγότερο με βάση τον κυβισμό.
Ακόμη έχει αποφασιστεί το ψαλίδισμα του κινήτρου απόσυρσης έως και 20% σε σχέση με ό,τι ίσχυε μέχρι το τέλος του 2015. Ταυτόχρονα έρχονται αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας. Το υπουργείο Οικονομικών αναζητά αλλαγές για τα τέλη κυκλοφορίας για να αυξήσει τα έσοδά του.
ΕΝΦΙΑ
Η φορολογία ακινήτων βρίσκεται στο επίκεντρο μετά τη μείωση των αντικειμενικών αξιών από 5% έως και 20%. Πλέον τα έσοδα τα οποία βεβαιώνονται με βάση τον ΕΝΦΙΑ συρρικνώθηκαν κατά περίπου 350 εκατ. ευρώ. Πλέον ετοιμάζονται αλλαγές κυρίως στον συμπληρωματικό φόρο. Δηλαδή όσοι έχουν συνολική ακίνητη περιουσία πάνω από 300.000 ευρώ όχι μόνο δεν θα δουν μείωση λόγω των νέων αντικειμενικών αξιών, αλλά ενδεχομένως να δουν και αύξηση του φόρου. Αντίθετα όσοι έχουν μικρότερη ακίνητη περιουσία θα βγουν κερδισμένοι ανάλογα με τη νέα αντικειμενική.Μισθωτοί, συνταξιούχοι, εργαζόμενοι με «μπλοκάκι» και ενοίκια
Μισθωτοί, συνταξιούχοι και εργαζόμενοι με «μπλοκάκι» θα βρεθούν μπροστά σε μεγάλες εκπλήξεις στο ραντεβού με την εφορία για τα εισοδήματα του 2016.Ο αυξήσεις στους συντελεστές της εισφοράς αλληλεγγύης, σε συνδυασμό με τη μείωση του αφορολόγητου, αλλά και την εφαρμογή υψηλότερου συντελεστή από πιο χαμηλά εισοδήματα, φέρνουν πρόσθετο φόρο σε όσους έχουν εισοδήματα πάνω από 9.100 ευρώ το χρόνο.
Συγκεκριμένα:
- τα χαμηλά εισοδήματα έως 17.000 ευρώ θα πληρώσουν πρόσθετο φόρο από 30 ως 100 ευρώ
- η επιβάρυνση φθάνει στα 626 ευρώ για εισόδημα 25.000 ευρώ
- στα 656 για μισθωτό με 30.000 ευρώ εισόδημα
- στα 951 ευρώ για μεσαία εισοδήματα των 35.000 ευρώ
- για εισοδήματα ύψους 40.000 ευρώ ο επιπλέον φόρος φτάνει στα 1.426 ευρώ
- έως 20.000 ευρώ συντελεστής 22%,
- 20.000- 30.000 ευρώ: 29%,
- 30.000- 40.000 ευρώ: 37%,
- 40.000 ευρώ και πάνω: 47%.
Κερδισμένοι είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες με εισοδήματα έως 20.000 ευρώ, καθώς αντί για 26%, θα πληρώσουν φόρο 22%. Οι υπόλοιπες κατηγορίες ωστόσο είναι χαμένες με την ενιαία κλίμακα.
Χαμένοι θεωρούνται και όσοι έχουν εισοδήματα παράλληλα από μπλοκάκι, καθώς η ενιαία κλίμακα θα επιβαρύνει τα μεσαία εισοδήματα.
Για παράδειγμα, εργαζόμενος που έχει εισόδημα 25.000 ευρώ από μισθωτές εργασίες και 15.000 εισόδημα από μπλοκάκι, δηλαδή συνολικό εισόδημα ύψους 40.000 ευρώ ετησίως, θα κληθεί να πληρώσει φόρο 11.000 ευρώ.
Ο αντίστοιχος φόρος που είχε πληρώσει πέρυσι για το ίδιο εισόδημα ήταν 7.700 ευρώ, η διαφορά, δηλαδή, υπερβαίνει τα 3.000 ευρώ.
Στους «χαμένους» του νέου φορολογικού συγκαταλέγονται και όσοι έχουν εισοδήματα από ενοίκια, αφού ο συντελεστής του φόρου αυξάνεται κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες, κι έτσι φτάνει:
- από το 11% στο 15%, για εισοδήματα έως 12.000 ευρώ
- από 33% σε 35% για εισοδήματα από 12.000 έως 35.000 ευρώ
- για τα εισοδήματα άνω των 35.000 ευρώ, εισάγεται νέος υψηλός συντελεστής 45% (έως τώρα ισχύει συντελεστής 33%)
<< Αρχική σελίδα