Η Απλή Τεχνική 30 Δευτερολέπτων που Μπορεί να Αλλάξει τη Ζωή σου
τεχνικές διαχείρισης του στρες σε παιδιά του δημοτικού. Σε πρόσφατο άρθρο της αναφέρει τα εξής:
Ύστερα από μια ημέρα διδασκαλίας διαλογισμού σε μαθητές δημοτικού
σχολείου, κατάλαβα ότι οι περισσότεροι ενήλικες ίσως δεν γνωρίζουν αυτή
την απλή τεχνική που μοιράζομαι με τα παιδιά. Στην πραγματικότητα,
μάλλον είναι πιο εύκολο για τα παιδιά παρά για τους περισσότερους
ενήλικες.
Η διδασκαλία της επίγνωσης γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής στα σχολεία και μάλιστα ο λόγος είναι πολύ σοβαρός. Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει την αποτελεσματικότητά της στη βελτίωση της συγκέντρωσης, της συμπεριφοράς, της μνήμης, της συμμετοχής και της γενικότερης καλής ψυχολογικής κατάστασης των μαθητών. Τα παιδιά ως επί το πλείστον μαθαίνουν πώς να χρησιμοποιούν καλύτερα τον νου τους.
Λέω στους μαθητές μου να ενώσουν τις γροθιές τους για να κατανοήσουν το μέγεθος και το σχήμα του εγκεφάλου τους. Τους λέω να κλείσουν τα δάχτυλα του κάθε χεριού τους γύρω από τον αντίχειρα και να τοποθετήσουν τις γροθιές τους μαζί για μια ακόμη φορά. Κάθε αντίχειρας αντιπροσωπεύει την αμυγδαλή, μια μικρή περιοχή στο κέντρο του κάθε ημισφαιρίου του εγκεφάλου που είναι κυρίως υπεύθυνη για το άγχος. Η αμυγδαλή αποτελεί το ξυπνητήρι του εγκεφάλου. Αν πυροδοτηθεί από οποιαδήποτε δύσκολη κατάσταση, αποκρίνεται με την αντίδραση μάχης, φυγής ή παγώματος.
Αυτό είναι ωφέλιμο αν σας κυνηγά μια τίγρη. Αλλά δεδομένου ότι, όπως επισημαίνουν οι μαθητές μου οι τίγρεις δεν ζουν στην πόλη, είναι απίθανο να αντιμετωπίσετε μια τέτοια κατάσταση. Η αμυγδαλή όμως δεν αντιλαμβάνεται τη διαφορά ανάμεσα σε κάποιες αγχωτικές εξετάσεις, τον καυγά με ένα αγαπημένο πρόσωπο ή το κυνηγητό μιας τίγρης. Το μόνο που αντιλαμβάνεται είναι ότι νιώθετε πως βρίσκεστε σε κίνδυνο. Και όταν η αμυγδαλή καταλαβαίνει ότι υπάρχει κίνδυνος, αντιδρά με το στρες και εμποδίζει τον προμετωπιαίο φλοιό – δηλαδή το τμήμα του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για τη λογική σκέψη.
Ο προμετωπιαίος φλοιός, που βρίσκεται πίσω από το μέτωπο, είναι η πηγή όλων των ανώτερων συλλογισμών. Σε μια στρεσογόνα κατάσταση, είναι πιθανό ότι χρειάζεστε περισσότερες επιλογές από το να παλέψετε, να φύγετε ή να παγώσετε. Οι μαθητές μου, από την ηλικία των 5 ετών, μου λένε ότι βιώνουν άγχος καθημερινά. Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε όταν μας κυριεύει άγχος και εμείς δεν μπορούμε να σκεφτούμε καθαρά; Εφαρμόστε αυτή την απλή μέθοδο που ηρεμεί την αμυγδαλή γρήγορα και αποτελεσματικά και ανακουφίζει από το άγχος. Είναι κάτι που ο καθένας μπορεί να κάνει. Στην πραγματικότητα, δεν θα ζούσε καν αν δεν το έκανε. Πρόκειται για την αναπνοή.
Οι βαθιές ανάσες πλημμυρίζουν τον εγκέφαλο με οξυγόνο δίνοντας σήμα στην αμυγδαλή ότι όλα είναι εντάξει κι έτσι ηρεμεί. Συμβουλεύω τους μαθητές μου να σταματήσουν, να πάρουν 10 βαθιές ανάσες κάθε φορά που αισθάνονται αγχωμένοι και να μετρήσουν αργά μέχρι το 3 τόσο στην εισπνοή όσο και στην εκπνοή. Μου λένε ότι αυτό τους βοηθά πραγματικά. Βοηθά πάρα πολύ κι εμένα όταν το εφαρμόζω. Έτσι, την επόμενη φορά που η καρδιά σας αρχίζει να χτυπά δυνατά και νιώθετε πιεσμένοι, θυμηθείτε την αμυγδαλή σας. Και αν δεν σας κυνηγά μια τίγρη, δοκιμάστε να πάρετε 10 βαθιές αναπνοές – μπορεί πραγματικά να αλλάξει η ζωή σας.
Η διδασκαλία της επίγνωσης γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής στα σχολεία και μάλιστα ο λόγος είναι πολύ σοβαρός. Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει την αποτελεσματικότητά της στη βελτίωση της συγκέντρωσης, της συμπεριφοράς, της μνήμης, της συμμετοχής και της γενικότερης καλής ψυχολογικής κατάστασης των μαθητών. Τα παιδιά ως επί το πλείστον μαθαίνουν πώς να χρησιμοποιούν καλύτερα τον νου τους.
Λέω στους μαθητές μου να ενώσουν τις γροθιές τους για να κατανοήσουν το μέγεθος και το σχήμα του εγκεφάλου τους. Τους λέω να κλείσουν τα δάχτυλα του κάθε χεριού τους γύρω από τον αντίχειρα και να τοποθετήσουν τις γροθιές τους μαζί για μια ακόμη φορά. Κάθε αντίχειρας αντιπροσωπεύει την αμυγδαλή, μια μικρή περιοχή στο κέντρο του κάθε ημισφαιρίου του εγκεφάλου που είναι κυρίως υπεύθυνη για το άγχος. Η αμυγδαλή αποτελεί το ξυπνητήρι του εγκεφάλου. Αν πυροδοτηθεί από οποιαδήποτε δύσκολη κατάσταση, αποκρίνεται με την αντίδραση μάχης, φυγής ή παγώματος.
Αυτό είναι ωφέλιμο αν σας κυνηγά μια τίγρη. Αλλά δεδομένου ότι, όπως επισημαίνουν οι μαθητές μου οι τίγρεις δεν ζουν στην πόλη, είναι απίθανο να αντιμετωπίσετε μια τέτοια κατάσταση. Η αμυγδαλή όμως δεν αντιλαμβάνεται τη διαφορά ανάμεσα σε κάποιες αγχωτικές εξετάσεις, τον καυγά με ένα αγαπημένο πρόσωπο ή το κυνηγητό μιας τίγρης. Το μόνο που αντιλαμβάνεται είναι ότι νιώθετε πως βρίσκεστε σε κίνδυνο. Και όταν η αμυγδαλή καταλαβαίνει ότι υπάρχει κίνδυνος, αντιδρά με το στρες και εμποδίζει τον προμετωπιαίο φλοιό – δηλαδή το τμήμα του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για τη λογική σκέψη.
Ο προμετωπιαίος φλοιός, που βρίσκεται πίσω από το μέτωπο, είναι η πηγή όλων των ανώτερων συλλογισμών. Σε μια στρεσογόνα κατάσταση, είναι πιθανό ότι χρειάζεστε περισσότερες επιλογές από το να παλέψετε, να φύγετε ή να παγώσετε. Οι μαθητές μου, από την ηλικία των 5 ετών, μου λένε ότι βιώνουν άγχος καθημερινά. Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε όταν μας κυριεύει άγχος και εμείς δεν μπορούμε να σκεφτούμε καθαρά; Εφαρμόστε αυτή την απλή μέθοδο που ηρεμεί την αμυγδαλή γρήγορα και αποτελεσματικά και ανακουφίζει από το άγχος. Είναι κάτι που ο καθένας μπορεί να κάνει. Στην πραγματικότητα, δεν θα ζούσε καν αν δεν το έκανε. Πρόκειται για την αναπνοή.
Οι βαθιές ανάσες πλημμυρίζουν τον εγκέφαλο με οξυγόνο δίνοντας σήμα στην αμυγδαλή ότι όλα είναι εντάξει κι έτσι ηρεμεί. Συμβουλεύω τους μαθητές μου να σταματήσουν, να πάρουν 10 βαθιές ανάσες κάθε φορά που αισθάνονται αγχωμένοι και να μετρήσουν αργά μέχρι το 3 τόσο στην εισπνοή όσο και στην εκπνοή. Μου λένε ότι αυτό τους βοηθά πραγματικά. Βοηθά πάρα πολύ κι εμένα όταν το εφαρμόζω. Έτσι, την επόμενη φορά που η καρδιά σας αρχίζει να χτυπά δυνατά και νιώθετε πιεσμένοι, θυμηθείτε την αμυγδαλή σας. Και αν δεν σας κυνηγά μια τίγρη, δοκιμάστε να πάρετε 10 βαθιές αναπνοές – μπορεί πραγματικά να αλλάξει η ζωή σας.
<< Αρχική σελίδα